De Nationale Voorleesdagen
Nieuws

Tijdens de Nationale Voorleesdagen is er extra aandacht voor het belang van (voor)lezen voor de ontwikkeling van kinderen. Deze dagen worden traditiegetrouw afgetrapt met het Nationale Voorleesontbijt, waar bekende en onbekende Nederlanders, waaronder ambassadeur H.K.H. Prinses Laurentien, kleuters voorlezen op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, bibliotheken en scholen.

De_Nationale_Voorleesdagen

Ook op onze locaties besteden we komende dagen extra aandacht aan (voor)lezen met verschillende activiteiten. Zo waren de kinderen van Smallsteps Bios in Almere bij het Nationale voorleesontbijt in de bibliotheek en kwam bij Smallsteps Kindervloot in Medemblik een wethouder voorlezen.

Waarom is (voor)lezen zo belangrijk?

Voorlezen heeft een positief effect op de woordenschat, het tekstbegrip en de spelling van je kind. Maar samen een mooi boek lezen is ook gewoon heel fijn. Je maakt herinneringen waar je kind later met plezier aan terugdenkt. Met deze tips kun je dit speciale moment nog leuker maken.

  • Maak van voorlezen een dagelijks ritueel, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Een vertrouwd moment voor jullie samen, zonder afleiding, zodat jullie helemaal op kunnen gaan in het verhaal.
  • Kinderen vinden het fijn om een verhaal vaker te horen. De eerste keer is het een verrassing, daarna is er herkenning. Je kind ontdekt iedere keer nieuwe details in het verhaal en in de plaatjes erbij.
  • Naast een favoriet boek dat je vaker voorleest, zijn kinderen ook nieuwsgierig naar nieuwe verhalen. Prikkel die nieuwsgierigheid door regelmatig nieuwe boeken aan te bieden. In de bibliotheek is er meer dan genoeg keuze uit onderwerpen die passen bij de leeftijd en interesse van je kind. Zoals over de komst van een baby, zindelijk worden en tanden poetsen.

De leeshoek op kinderdagverblijf en bso; een knusse, rustige plek

Op onze locaties is (voor)lezen ook een terugkerend ritueel. De groepsruimtes zijn ingericht met verschillende speelleerplekken, waaronder een leeshoek. Een knusse, rustige plek met een kleed, een comfortabele bank en/of een paar kussens, afgeschermd met een boekenkast. Waar de pedagogisch medewerkers de kinderen voorlezen, maar kinderen ook zelfstandig of samen een boek kunnen lezen. De kinderen weten precies op welke plek in de boekenkast de boeken staan die ze leuk vinden en kunnen ze er zelf uitpakken. Even een rustmomentje, om daarna weer vol energie aan de slag te gaan met knutselen, voetballen of een toneelstuk opvoeren.