Je kind groente laten eten doe je zo!
News

Op onze kinderdagverblijven gaan de kinderen vier keer per jaar op Smaaksafari. Samen met hun vriendjes en pedagogisch medewerkers leren zij dan van alles over een groente. Ze proeven de groente rauw, gekookt en als sap, lezen verhalen over deze groente en doen de leukste activiteiten. Op deze manier leren de kinderen verschillende groentes kennen én eten.

Je kind groente laten eten doe je zo!

Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meeste kinderen minder groente eten dan de aanbevolen hoeveelheid. Het stimuleren van het eten van groente doen we op de kinderopvang graag, maar dat kan thuis natuurlijk ook. Daarom geven wij 6 praktische tips!

1. Smaaksafari voor thuis

Doet je kind op het kinderdagverblijf mee aan de Smaaksafari? Je kunt ook thuis met je kind op smaakavontuur gaan. Vraag op je locatie naar de ‘koffer op reis’ met daarin verschillende opdrachtkaarten. Superleuk om samen met je kind een bietensalade of wortelsoep te maken!

2. Zelf doen

Op onze locaties stimuleren we de peuters om zelf hun jas aan te doen, hun boterham te smeren en op te ruimen. In het begin leggen de pedagogisch medewerkers dit uit en doen ze de handelingen voor. Als een peuter ze goed begrijpt, dan kan hij of zij de activiteiten zelf (proberen). Dus laat je kind met een kindermesje een zachte groente snijden, ingrediënten aan de soep toevoegen of het eten opscheppen. Je kind betrekken bij het bereiden, werkt stimulerend. En dat begint al in de supermarkt! Laat je kind de wortels pakken, de broccoli wegen of de groente uitkiezen.

Heb je een moestuin of ben je regelmatig bij de boer te vinden voor verse groente? Dan is het natuurlijk superleuk om je kind te laten zien dat groente niet in de supermarkt groeit, maar in de aarde. Tip! Floor Korte van Floors Moestuin geeft op onze site elke maand een moestuintip, DIY-project (Tip: kweek je eigen ananasplant) of recept dat je kunt maken met de oogst uit je eigen moestuin.

 

 

3. Verstoppertje spelen

Is je kind dol op rode pastasaus, maar niet op de groene stukjes broccoli erin? Bij veel kinderen ligt het aan de structuur en helpt het om de broccoli te koken en door de saus heen te pureren. Zo valt de broccoli niet meteen op, maar komt je kind toch in aanraking met de smaak. Dit kan natuurlijk ook met smoothies of sapjes waarin je groente verwerkt. Of wat dacht je van groenteballetjes, spinaziepasta of bloemkoolrijst?

4. Maak er een feestje van

Een komkommer ziet er net wat leuker uit als je deze in de vorm van een hartje snijdt. Van een bord stamppot met worst kun je een vrolijk gezicht maken. En een belegde boterham verander je in het favoriete dier van je kind. Wees creatief! Op ons Pinterest-bord vind je allerlei voorbeelden.

5. Spreid de groentemomenten

Groente kun je de hele dag door eten, dus waarom zou je het beperken tot het avondeten? Bied als tussendoortje een snackplank met komkommer, paprika en wortels en een gezonde dip als hummus (via Google vind je recepten om het eenvoudig zelf te maken). Of beleg een boterham met groentespread en leg wat snackgroente op het bord.

6. Relax!

Je wilt waarschijnlijk graag dat je kind de voldoende groente binnenkrijgt. Maar dwingen kan soms averechts werken. Maak je er niet te druk om. Eet je kind een paar hapjes en wil hij of zij echt niet meer, dan is het prima. Onthoud ook dat je kind iets wel 10 à 15 keer moet proeven om de smaak te leren waarderen.

Eet smakelijk!