Slaap kindje slaap
Nieuws

De slaap is niet voor niets één van de meest besproken onderwerpen onder jonge ouders. Ook onze pedagogisch medewerkers krijgen er vaak vragen over. De gouden tip? “Kijk goed naar je kind,” vertelt onze pedagogisch coach Marit Geurts. “Hoe beter je inspeelt op zijn signalen, hoe tevredener én rustiger hij wordt. Dus ook als hij gaat slapen.” Voor veel ouders geldt dat het zeker bij een eerste kind hard werken is om elkaar goed te leren kennen. En te ontdekken wat werkt. Het boekje PrikkelProofPlan kan daarbij helpen.

slaap_kindje_slaap

1.Voorkom overprikkeling

“Wees je bewust van de hoeveelheid speelgoed die zichtbaar is in de ruimte, de versieringen, het licht en de kleuren,” vertelt de schrijfster van het boek, medisch pedagogisch zorgverlener Kim Vervuurt. Je kunt best veel doen om overprikkeling bij baby’s en dreumesen te voorkomen. Zodat ze rustig in slaap vallen als je ze op bed legt.

Creëer een rustige hoek in de ruimte. En één of hooguit een paar speeltjes in de box of op het speelkleed is echt genoeg. Als er veel te zien en te horen is kan je kind ongemerkt over zijn vermoeidheid heen raken. Probeer dan nog maar eens rustig in slaap te vallen.

2.Rustmoment voor het slapen

Een andere tip van Kim is het inbouwen van een rustmoment voor het slapen gaan. Dit doen we op het kinderdagverblijf ook. Met kinderen van 0 tot 4 gaan we rustig zitten. Op de bank of in een kring op de grond. We praten dan zachtjes of lezen voor. Je ziet de kinderen dan al snel rustig worden. Sommigen gaan zelfs uit zichzelf liggen. Kim: “Doe je dat iedere dag op een vast moment, dan weten kinderen dat het daarna tijd is om te gaan slapen. En wordt het makkelijker om ze op bed te leggen.”

3.Herken de signalen

Vooral baby’s kunnen een eigen slaapritme hebben. Dan is het fijn als je de eerste vermoeidheidssignalen herkent, zodat je er direct op in kunt spelen. “Je kent het wel: in de ogen wrijven, oren grijpen, gapen en mopperen. Dat zijn de meest duidelijke signalen,” geeft Kim aan. “Maar ook als een baby (of dreumes) heel druk wordt, betekent dit vaak dat hij toe is aan slaap. Zie je één van die vermoeidheidssignalen, bied dan geen nieuwe speeltjes meer aan, ook geen babygym of een muziekmobile, maar kijk naar wat het kind nodig heeft en neem de tijd om hem rustig in bed te leggen.”

Vraag je pedagogisch medewerkers gerust om tips. Zij kennen je kind. En helpen graag als het even moeilijk gaat. Of koop het boek van Kim Vervuurt met een praktisch stappenplan voor minder prikkels, minder lang wakker zijn, meer rust en meer slapen.