Smaaksafari: de zoete aardappel proeven
News

Tien kinderen zitten wiebelend aan de grote tafel vol groente en keukengerei. "We gaan een zoete aardappelsalade maken.", zegt pedagogisch medewerker Iris. "Wie doet er mee?" Vingers schieten de lucht in.

Smaaksafari: de zoete aardappel proeven

Dit is niet de eerste Smaaksafari voor Smallsteps de Schelleboom in Zwolle. Eerder proefden de kinderen al wortel, broccoli en bietjes. Samen koken is één van de vele activiteiten uit de Smaaksafari-koffer. Pedagogisch medewerker Sanne: "Door de groente op verschillende manieren aan te bieden, maken we de kinderen enthousiast. Dus speelden ze wortelverstoppertje, vertelden we verhalen over de moestuin en ontdekken we deze week de zoete aardappel."

Eten van groente stimuleren
De kinderen houden hun pedagogisch medewerkers goed in de gaten, want verschillende kleuren snijplanken en kindermesjes worden uitgedeeld. "Wie heeft er weleens een avocado gegeten?" Er gaan slechts twee vingers de lucht in. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van de kinderen te weinig groente eet. En dat ze samen aan tafel eerder geneigd zijn om iets nieuws te proeven dan thuis. Dat maakt het kinderdagverblijf de ideale plek om groente te leren eten.

Zelf doen
Na de avocado zijn de uien aan de beurt. "Wie wil er een ui snijden?" De kinderen wachten niet af, maar pakken de uien van het midden van de tafel. "Het lukt niet." "Kijk eens, ik heb een trucje om de ui te snijden." Met een vinger op het mes blijkt het al beter te lukken om de ui doormidden te krijgen. "Wat heb je daar?" Sanne heeft een schaal met plakjes zoete aardappel. "Deze heb ik al even in de oven gedaan. Jullie mogen ze kleiner snijden. Wie weet welke kleur deze groente heeft?" Bijna alle kinderen roepen tegelijk "Oranje!".

"Ik had niet verwacht dat alle kinderen mee zouden doen.", zegt Iris. "Ze vinden het heel leuk om zelf te proberen." Terwijl de kinderen geconcentreerd de laatste groenten en wat verse munt snijden vertelt ze dat munt ook heel lekker is voor in de thee. Tot slot gaat ook de yoghurt erbij. "Wie wil dat proberen?" De kinderen staan er met hun neus bovenop. "En wie wil de citroen uitpersen?" Dat willen ze allemaal wel! "De citroen is zuur!", klinkt er. "Mag ik nu?" "We zijn bijna klaar, alleen nog roeren." Roeren blijkt een toverwoord te zijn, de kinderen staan te springen om als volleerde chefkoks alle ingrediënten te mengen.

Samen eten
"Wie wil er proeven?" Hoewel een paar kinderen inmiddels een blokkentoren bouwen, is het nog steeds druk aan tafel. "Mmm..." Dat klinkt stimulerend. Niet iedereen vind het lekker, maar ze willen allemaal wel een paar verschillend gekleurde groentehapjes proberen. Iris: "We maken altijd een gezellig moment van het eten. Soms hoor ik van ouders dat kinderen thuis met moeite groente eten en hier veel meer. Daar ben ik dan wel trots op hoor!"