Tijdlijn van de motorische ontwikkeling van je kind
Nieuws

Een hartje knippen, beschuitje smeren, knuffel geven of een kus: natuurlijk bewaar je die knutsels en foto’s van Moederdag. Leuk om eens naast elkaar te leggen! Je zult zien dat je kind elk jaar weer enorme sprongen maakt.

Kinderen leren graag nieuwe dingen, maar ontwikkelen zich allemaal in hun eigen tempo. Dus laat je niet gek maken als je neefje wat sneller gaat. Kijk naar je kind en bied een omgeving en materialen aan die passen bij zijn interesse. Blokken, krijtjes, een klimrek of skeelers? Probeer het maar!

Moederdag

Grove en fijne motoriek

Je kind leert draaien, kruipen, zitten, staan, lopen, fietsen, zwemmen … En dat allemaal in een paar jaar! Deze grote bewegingen noemen we de grove motoriek. Kleine bewegingen, zoals knippen, kleuren en kralen rijgen, horen bij de fijne motoriek, die wat later tot ontwikkeling komt. Dikke kans dat je kind op Moederdag laat zien wat hij al kan.

Proppen, knippen en tekenen

Tekenen begint met krassen, vaak in het midden van een vel papier, met een beweging vanuit de schouder. Daarna gaan peuters lijnen trekken en rondjes tekenen en steeds meer vanuit de pols en vingers bewegen. Ze bedenken nog niet wat ze willen tekenen of schilderen. Dat begint pas met een jaar of vier. Dan zie je kinderen ook herkenbare vormen tekenen, zoals een groot hoofd met benen (de koppoter). Pas veel later tekenen ze een buik, armen, vingers en haren. Vanaf vier jaar gaat een kind ook andere dingen tekenen, zoals bomen en huizen.

Kinderen van een jaar of twee vinden het vaak leuk om papier te scheuren of een prop te maken. Eerst met de hele vuist. Later zie je de handen samenwerken en gebruikt je kind zijn duimen en wijsvingers. Vanaf een jaar of drie leren kinderen knippen met een kinderschaartje. Een jaar later kunnen ze dat zelfstandig, gaan ze nadenken over wat ze willen knippen en proberen ze gericht te knippen. Al die handelingen die voor ons zo zelfsprekend zijn, leert je kind stap voor stap.

“Zelluf doen”

Wij laten kinderen zoveel mogelijk zelf doen. Een broodje smeren, eten, de jas dicht en schoenen aan. Het duurt soms even, maar die trotse gezichtjes nadat het eindelijk gelukt is, zijn onbetaalbaar. En daar leren ze dus ontzettend veel van. Ook zijn er altijd materialen op de groep, zoals klei, potloden, verf en kinderscharen. We laten zien hoe het werkt en geven de kinderen alle ruimte om zelf te experimenteren. Dat levert elke dag wel weer een ‘kunstwerk’ op. Misschien te veel om allemaal te bewaren, maar als je elk jaar rond Moederdag een tekening of knutsel op de koelkast hangt, heb je straks een hele bijzondere tijdlijn van de ontwikkeling van de fijne motoriek van je kind.