Veelgestelde vragen

Aanmelden en plaatsing

  • Mag ik eerst een kijkje komen nemen?

    Natuurlijk, je bent van harte welkom! Hier kan je direct een rondleiding aanvragen. De locatiemanager neemt vervolgens binnen 2 werkdagen contact met je op om een afspraak te maken. We laten je heel graag rondkijken en kennismaken met onze medewerkers.

  • Wat kan ik verwachten bij een rondleiding?

    Je bent van harte welkom om een kijkje bij ons te komen nemen. Een rondleiding duurt een half uur tot een uur. De locatiemanager laat je graag de locatie en groepen zien, zodat je er een gevoel bij krijgt. Ook neemt de locatiemanager de tijd om al jouw vragen te beantwoorden.

  • Wat is het verschil tussen voorschool en peuteropvang?

    Er bestaan verschillende benamingen voor peuteropvang, zoals peuterspeelzaal of voorschool. Elke gemeente heeft haar eigen benaming voor peuteropvang. Bij Smallsteps hebben we hier één benaming voor, namelijk peuteropvang.

  • Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

    Vul je gegevens in op het inschrijfformulier. Binnen 2 werkdagen na je aanmelding krijg je een aanbod op basis van jouw wensen.

  • Wat is het verschil tussen de verschillende pakketten voor kinderopvang?

    Wanneer je het standaardpakket afneemt heb je recht op 52 weken opvang per jaar.

    Bij de buitenschoolse opvang heb je recht op opvang tijdens 40 schoolweken én vakantieopvang tijdens schoolvakanties (12 weken per jaar, zoals vastgesteld door het Ministerie van OCW).

    Je kunt er ook voor kiezen om tijdens de 40 schoolweken alleen voorschoolse opvang af te nemen of alleen tussenschoolse opvang.

    Voor de peuteropvang hebben we het standaardpakket peuteropvang.  Per locatie kan het pakket verschillen qua opvangweken. We bieden deze opvang 52-weken per jaar en er zijn locaties die deze opvang bieden tijdens de schoolweken, dan spreken we van een 40-weken pakket.

  • Hoe lang van tevoren weet ik of er plek is voor mijn kind?

    Wij doen onze uiterste best om je direct een plek te bieden. Is er toch geen plaats vrij op de dagen of locatie die je wilt, dan bellen we je om de alternatieven te bespreken.

  • Is er een wachtlijst? Zo ja, wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

    Natuurlijk ben je per direct welkom. Maar er moet dan wel een plekje vrij zijn in de groep. Is er toch geen plek op de dagen die je in gedachten hebt of op de locatie die je hebt uitgekozen, dan bellen we je om de andere opties te bespreken. Zodra er een plek vrij komt, hoor je van ons.

  • Wanneer krijg ik een bevestiging?

    Een ontvangstbevestiging van je aanmelding krijg je meteen nadat je het inschrijfformulier hebt verstuurd. De locatiemanager neemt dan contact met je op. Samen bespreek je jouw wensen en jullie maken een afspraak voor een rondleiding. Heb je alles gevraagd wat je wil weten? Dan sturen we je zo snel mogelijk de overeenkomst voor kinderopvang toe. 

  • Wanneer is het intakegesprek?

    Een paar weken voor de startdatum van de opvang nodigt de locatiemanager je uit voor het intakegesprek. Dan praten we verder over praktische zaken, zoals het ritme van je baby, voeding en wendagen. Je kunt al je wensen bespreken. En we vertellen hoe het er aan toe gaat op het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang.

  • Hoe kan mijn kind wennen?

    Tijdens het intakegesprek bespreken we wat voor jouw kind de beste manier is om te wennen. Je kunt bijvoorbeeld eerst samen komen kennismaken met de pedagogisch medewerkers en de baby’s of kinderen. Daarna kan je kind een paar keer enkele uurtjes meedraaien om langzaam te wennen. Voor baby’s voelt het vaak meteen vertrouwd in de armen van onze lieve medewerkers. En de oudere kinderen vinden al snel vriendjes om mee te puzzelen, de tuin te ontdekken of een grappige groente te proeven. Dat is leuk, maar kan ook best spannend zijn! Onze pedagogisch medewerkers maken tijd om je kind extra te observeren, te laten wennen aan het ritme en even te knuffelen als hij daar behoefte aan heeft.

  • Wordt er rekening gehouden met het thuisritme van mijn baby?

    Ja. We horen graag wanneer je baby eet en slaapt, zodat hij snel kan wennen aan zijn nieuwe situatie. En zijn er andere dingen waar wij rekening mee kunnen houden? Dan horen we dat graag.

  • Hoe kan ik een uitbreiding of wijziging van de opvang van mijn kind doorgeven?

    Bespreek je wensen met je locatiemanager. Dat kan op locatie als je je kind brengt of weer ophaalt, telefonisch op een moment dat jou goed uitkomt, of online via het contactformulier.

  • Hoe verleng ik het opvangcontract voor mijn kind(eren)?

    Als je kind niet direct na zijn vierde verjaardag naar school gaat, of als hij is blijven zitten en ook na zijn twaalfde nog naar de buitenschoolse opvang gaat, is het mogelijk om je contract te verlengen. Gebruik hiervoor het contactformulier. De locatiemanager neemt graag de mogelijkheden met je door. Natuurlijk kun je de verlenging ook persoonlijk of telefonisch doorgeven aan je locatiemanager. Kijk op de locatiepagina bij contactgegevens voor het telefoonnummer van jouw locatie.

  • Van kinderdagverblijf naar de buitenschoolse opvang. Moet ik mijn kind opnieuw aanmelden?

    We nemen, ruim voordat je kind naar de basisschool gaat, contact met je op om je te informeren over de mogelijkheden van de buitenschoolse opvang. Ga je buitenschoolse opvang bij ons afnemen, zodra je kind naar de basisschool gaat, dan sturen wij je een nieuwe overeenkomst en is het snel en eenvoudig geregeld.

  • Moet ik mijn tweede kind apart inschrijven?

    Ja, een tweede of volgend kind schrijf je altijd apart in. Elk kind krijgt bij plaatsing een ‘eigen’ opvangovereenkomst.

  • Kan ik mijn kind een dagje extra brengen?

    Ja, dat kan als er die dag plek is in de groep. Aangeven via Konnect is voldoende: de locatiemanager weet precies wat de mogelijkheden zijn. Voor de kosten van deze extra dag opvang krijg je een extra factuur.

  • Kan ik ook een dagje ruilen?

    Dat kan, onder bepaalde voorwaarden. Zo vragen wij je om je kind via het ouderportaal tijdig af te melden als je een keer geen gebruik maakt van de opvang. Je bouwt dan tegoed op, dat je op een ander moment kunt inzetten, mits we die dag natuurlijk een plekje vrij hebben.

    Je leest alles over het afmelden van opvang en het opbouwen en inzetten van tegoed in onze aanvullende algemene voorwaarden die je kunt opvragen op de locatie of kunt downloaden, kijk hiervoor in  footer van de locatiepagina. 

  • Wij gaan binnenkort op vakantie. Hoe moet ik dit doorgeven en hoe vind ik dit terug op mijn factuur?

    Komt je kind (een tijdje) niet? Geef dit dan persoonlijk of telefonisch door aan één van de medewerkers van je locatie. Hoe eerder, hoe beter, want dan kunnen we zijn plek aan iemand geven die juist een dagje extra wil komen. Restitutie van de kosten voor niet gebruikte vaste dagen is niet mogelijk.

  • Wat moet ik doen als mijn kind een dagje niet kan komen?

    Als je dit meer dan 7 dagen van tevoren weet, en je geeft het door via het ouderportaal, dan worden de opvanguren van die betreffende dag omgezet in een tegoed. Dit tegoed kun je op een ander moment inzetten voor extra opvang. Je vindt de voorwaarden voor het afmelden van opvang, het opbouwen van tegoed en het inzetten ervan in onze aanvullende algemene voorwaarden. Deze kun je opvragen op de locatie of kunt downloaden, kijk hiervoor in footer van de locatiepagina. 

  • Wat is de opzegtermijn van mijn kinderopvangovereenkomst?

    Je kunt ons elke dag van de maand laten weten dat je wilt stoppen met de kinderopvang. De opzegtermijn is 1 maand. Ook bij een vermindering van de opvang geldt deze opzegtermijn. Klik hier om direct naar het opzegformulier te gaan.

  • Hoe zeg ik de opvangovereenkomst op (vóór de einddatum)?

    Heb je bepaalde wensen, opmerkingen of klachten? Bespreek ze altijd met de locatiemanager. Misschien kom je er samen uit. Besluit je toch op te zeggen, bijvoorbeeld omdat je verhuist, dan regel je dat online via het opzegformulier. Vergeet niet dat er een opzegtermijn is van 1 maand.

  • Wanneer stopt de opvangovereenkomst?

    De overeenkomst voor kinderdagopvang eindigt automatisch op de dag dat je kind 4 jaar wordt. Voor de buitenschoolse opvang is dit op de dag dat je kind 13 jaar wordt. Een andere einddatum kan natuurlijk ook, als je eerder wilt opzeggen. Houd wel rekening met de opzegtermijn van minimaal 1 maand. Het opzeggen van je overeenkomst regel je online met het opzegformulier.

    Gaat je kind naar de peuteropvang in Almere, dan stopt de opvang automatisch op de 15de of de laatste dag van de maand na zijn of haar 4e verjaardag.

  • Kan er van de opzegtermijn afgeweken worden?

    Nee, de opzegtermijn van 1 maand staat vast. Dat is ook zo opgenomen in de overeenkomst die je getekend hebt.

  • Overeenkomst: gaat dat schriftelijk of kan ik digitaal ondertekenen?

    Bij Smallsteps regel je veel online op het een moment dat jou uitkomt, bijvoorbeeld je overeenkomst met Smallsteps. Die onderteken je digitaal. Je krijgt een e-mail met de overeenkomst en een link naar ondertekenen.nl. Via deze service zet je veilig, snel en makkelijk je handtekening onder de overeenkomst en ontvang je direct een bevestiging. Je privacy is gewaarborgd; je gegevens zijn alleen in te zien door Smallsteps.

    Bekijk de veelgestelde vragen over digitaal ondertekenen 

Betalingen en facturen

  • Ik heb een vraag over betalingen en facturen.

    Wat je vraag ook is, bel gerust! Wij helpen je graag verder. Op werkdagen zijn we van 08.30 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 074 - 240 55 77. Houd je relatienummer bij de hand (die staat bijvoorbeeld op je factuur), zodat we snel inzicht hebben in je situatie.

  • Hoe ontvang ik de factuur?

    De factuur ontvang je maandelijks per e-mail. Wil je dit e-mailadres wijzigen? Laat het ons weten via het contactformulier.

  • Automatische incasso of zelf overmaken?

    De meeste ouders/verzorgers geven ons een machtiging voor een automatische incasso. Zonder deze machtiging kunnen we de kosten voor de kinderopvang niet van je rekening afschrijven. Het voordeel van automatisch betalen is dat je altijd op tijd betaalt, zonder dat je er aan hoeft te denken. Maak je het bedrag liever zelf over? Dat kan natuurlijk ook. Als je vragen hebt over betalingen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder.

  • Hoe kan ik mijn automatische machtiging intrekken?

    Je kunt via het contactformulier doorgeven dat je de automatische machtiging wilt intrekken. Zorg wel voor tijdige betaling van de facturen, bijvoorbeeld met een periodieke overschrijving via je bank. Als je vragen hebt over betalingen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder.

  • Het bedrag dat van mijn rekening is afgeschreven, komt niet overeen met het bedrag op de factuur. Hoe kan dit?

    Soms wijkt het bedrag af doordat:

    • Je een extra dag kinderopvang hebt afgenomen. De kosten hiervoor verwerken we wel in de maandelijkse afschrijving, maar niet in de factuur. Je krijgt hiervoor een extra factuur.
    • Je nog een openstaande rekening hebt. Het openstaande bedrag verwerken we in de automatische afschrijving van de eerstvolgende maand.

    Kun je niet achterhalen waarom het bedrag afwijkt van de factuur? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We zoeken het graag voor je uit.

  • Ik kan nu niet betalen. Is er een betalingsregeling mogelijk?

    Als je wel wilt, maar niet kunt betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder met een regeling om oplopende achterstanden te voorkomen.

  • Krijg ik een jaaropgave van de kinderopvangkosten?

    Ja, aan het begin van elk kalenderjaar sturen wij je automatisch de opgave van het voorgaande jaar per e-mail.

  • Het aantal opvanguren op de factuur komt niet overeen met het aantal uren dat mijn kind werkelijk naar de opvang is geweest. Hoe kan dit?

    Wij factureren op basis van de overeenkomst. Daarin staan de uurprijs en het gemiddeld aantal (vaste) opvanguren per maand. Als je kind ziek is geweest, een lang weekend uit logeren of op vakantie, dan kunnen we dat bedrag niet restitueren.

  • Waarom is het bedrag van de creditnota niet teruggestort op mijn rekening?

    Het bedrag dat je nog tegoed hebt, verrekenen we met je openstaande rekening. Als er geen openstaande rekening is, storten we het tegoed op de derde dinsdag van de maand op je rekening. Als je het liever eerder ontvangt, dan horen we het graag.

    Is er iets anders aan de hand? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We zoeken het graag voor je uit.

  • Ik krijg betalingsherinneringen voor een bedrag dat de gemeente zou moeten betalen. Wat nu?

    Het is mogelijk dat de gemeente ons nog niet heeft betaald. Maak je je zorgen, neem dan gerust even contact op met de klantenservice, zodat we samen kunnen uitzoeken wat er aan de hand is. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur kun je ons bereiken via telefoonnummer 074 - 240 55 77.

  • Ik heb een andere vraag over betalingen en facturen.

    Wat je vraag ook is, bel gerust! Wij helpen je graag verder. Op werkdagen zijn we van 08.30 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 074 - 240 55 77. Houd je relatienummer bij de hand (die staat bijvoorbeeld op je factuur), zodat we snel inzicht hebben in je situatie.

  • Op welk rekeningnummer kan ik mijn factuur voor de kinderopvang betalen?

    Het rekeningnummer voor het betalen van de kinderopvang is NL51 RABO 0307495248.

Kinderopvangtoeslag

  • Wanneer heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

    Je hebt recht op kinderopvangtoeslag als de kinderopvangorganisatie waar je kind naar toe gaat, geregistreerd staat in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP). Dat is het geval voor alle locaties van Smallsteps kinderopvang.

  • Hoeveel kinderopvangtoeslag krijg ik?

    Dat hangt af van je (gezamenlijke) jaarinkomen, het aantal uren dat je werkt, hoeveel kinderen binnen jouw gezin naar de opvang gaan, hoeveel opvanguren je afneemt en het soort opvang (kinderdagopvang, peuteropvang of buitenschoolse opvang). Je kunt per kind voor maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag aanvragen.

    Tip: Wil je weten wat je betaalt voor kinderopvang en wat je ontvangt aan kinderopvangtoeslag? Gebruik onze handige rekenhulp voor een proefberekening.

  • Wat zijn de toeslagtarieven voor kinderopvang?

    De overheid stelt jaarlijks het maximale uurtarief vast waarover je een procentuele vergoeding krijgt (kinderopvangtoeslag). Vanaf 1 januari 2020 geldt voor kinderdagverblijven een maximum uurtarief van € 8,17 en voor buitenschoolse opvang een maximum uurtarief van € 7,02.

  • Hoe kan ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

    Kinderopvangtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst via www.toeslagen.nl. Daar vul je verschillende gegevens in, zoals het LRKP-nummer van je opvanglocatie, het uurtarief dat je betaalt en het aantal uren opvang dat je afneemt. Je vindt deze informatie in je opvangovereenkomst. Daarnaast vul je het (gezamenlijke) jaarinkomen in. Deze informatie vind je terug in de jaaropgave van je werkgever.

  • Wat is het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)?

    In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) staan alle kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, peuterspeelzalen, gastouderbureaus en gastouders, die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet Kinderopvang. Je hebt alleen recht op kinderopvangtoeslag als je gebruik maakt van kinderopvang uit het LRKP.

  • Waar vind ik het LRKP-nummer van de kinderopvang?

    Het LRKP-nummer (LRKP staat voor Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen) van jouw Smallsteps locatie kun je op twee plekken vinden:

    1. In het LRKP-register kun je het nummer opzoeken. Je hoeft daar alleen de naam van de locatie en de plaatsnaam in te vullen.

    2. Het LRKP-nummer staat ook op de webpagina van jouw locatie, onder ‘Contact‘.

  • Wie kan mij helpen bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag?

    Heb je hulp nodig bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag? Neem dan rechtstreeks contact op met de Belastingdienst via de Belastingtelefoon: 0800 – 0543 (gratis). Via dit nummer kun je ook een afspraak maken met een adviseur die je verder kan helpen.

  • Waar moet ik nog meer op letten voor wat betreft de kinderopvangtoeslag?

    Belangrijke documenten voor/van de Belastingdienst

    • Jaaropgave
    • Getekende kinderopvangovereenkomst
    • Bewijs eigen bijdrage

    Je ontvangt jaarlijks, voor 1 maart, een jaaropgave kinderopvang van ons. De Belastingdienst kan daar om vragen. Net als om een getekende opvangovereenkomst. Zorg er daarom voor dat je een getekend contract hebt, vóórdat je kind op de opvang start.

    De Belastingdienst kan ook vragen om afschriften waaruit blijkt dat je een eigen bijdrage betaalt voor de kinderopvang.

    Let op: Kun je deze documenten niet aan de Belastingdienst overleggen, dan kan ze je een boete geven of terugbetaling van reeds ontvangen kinderopvangtoeslag eisen.

    Tip: Krijg je een brief van de Belastingdienst? Lees deze altijd goed door, zodat je eventuele vragen tijdig kunt beantwoorden.

  • Heb ik nog recht op kinderopvangtoeslag als ik geen baan meer heb?

    Verlies je je baan, dan heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag. Dat geeft je de tijd en ruimte om te solliciteren. Heb je binnen drie maanden een nieuwe baan gevonden, dan ondervinden jij en je kinderen geen hinder door een onderbreking.

    Ga je in je nieuwe functie meer/minder uren werken en verandert je inkomen? Of heb je na drie maanden nog geen nieuwe baan gevonden? Geef deze wijzigingen dan door aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl, zodat je het juiste bedrag aan kinderopvangtoeslag ontvangt. Daarmee voorkom je dat je eventueel teveel ontvangen kinderopvangtoeslag later moet terugbetalen.

  • Welke wijzigingen moet ik doorgeven aan de Belastingdienst?

    Het is belangrijk dat de Belastingdienst over de juiste gegevens beschikt, zodat zij een juiste berekening van de hoogte van je kinderopvangtoeslag kunnen maken. Wijzigt er iets in jouw persoonlijke situatie, op het gebied van werk, inkomen of opvang? Dan ben je zelf verantwoordelijk om dit zo snel mogelijk door te geven via www.toeslagen.nl. Zo weet je zeker dat je het juiste bedrag aan kinderopvangtoeslag ontvangt en voorkom je dat je eventueel teveel ontvangen kinderopvangtoeslag later moet terugbetalen.

     

    Om welke wijzigingen gaat het:

    • Opvangdagen/-uren: gaat je kind meer of juist minder dagen/uren naar de kinderopvang, dan kan dit van invloed zijn op de hoogte van je kinderopvangtoeslag.
    • LRKP-nummer: elke kinderopvanglocatie heeft een uniek LRKP-nummer. Verander je van locatie of van kinderopvangorganisatie? Of gaat je kind van het kinderdagverblijf naar de bso? Dan verandert ook het LRKP-nummer.
    • Inkomen: de Belastingdienst berekent de kinderopvangtoeslag op basis van je inkomen. Wordt jouw inkomen of dat van je partner hoger of lager, dan kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van je kinderopvangtoeslag.
    • Uurtarief: jaarlijks berekenen we wat de kosten voor kinderopvang het jaar daarop worden. Deze kosten baseren we op cijfers vanuit onze eigen organisatie, informatie uit de branche en van de overheid (inflatie, wijziging personeelskosten, wetgeving etc.). Dit zie je terug in de jaarlijkse aanpassing van het uurtarief.

    Je uurtarief is daarnaast afhankelijk van de opvangsoort/het opvangpakket dat je afneemt.

    Ook de overheid berekent elk jaar hoe hoog het toeslagpercentage wordt en wat het maximale uurtarief wordt waarover dit toeslagpercentage geldt.

    Let op: studeer je, volg je een traject om aan het werk te komen of bijvoorbeeld een inburgeringscursus? Geef eventuele wijzigingen in je persoonlijke situatie dan eerst door aan de gemeente. Keurt de gemeente de wijziging goed, dan geef je deze door aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl.

  • Hoe kan ik bij de Belastingdienst controleren of mijn wijzigingen goed zijn verwerkt?

    Heb je een wijziging ingevoerd op www.toeslagen.nl, dan kan je naderhand controleren of deze ook correct is verwerkt.

    Wil je meerdere wijzigingen doorgeven? Dan moeten daar tenminste twee werkdagen tussen zitten.

Diversen

  • Hoe gaat het ophalen van school?

    Kinderen worden op verschillende manieren opgehaald van school: lopend, met de auto of een busje. Oudere kinderen lopen vaak met hun vriendjes naar de locatie.

  • Waar kan ik post naartoe sturen?

    Smallsteps werkt steeds meer digitaal. Via deze links vind je postadresgegevens voor als je toch iets wilt opsturen:

    • Postadres klantenservice: Demmersweg 76, 7556 BN Hengelo
    • Zoek het postadres van mijn Smallsteps-locatie
  • Hoe kan ik een klacht indienen?

    We doen er alles aan om je kind zorgzaam op te vangen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Aarzel dan niet om ons dat te laten weten. Waar je klacht ook over gaat, samen komen we vast tot een oplossing.

    In onze Klachtenprocedure en ons Klachtenreglement lees je hoe we omgaan met klachten.

  • Hebben de groepen vaste medewerkers?

    Ja, kinderen komen in vaste groepen met vaste pedagogisch medewerkers.

  • Bieden jullie veel buitenactiviteiten aan?

    Op de locaties is er altijd iets te doen en te beleven. Je kind komt eerst even rustig bij van de schooldag. Daarna kunnen de kinderen naar buiten voor een potje voetbal. Of we doen een toffe speurtocht of levend stratego. De pedagogisch medewerkers bruisen van de ideeën voor binnen en buiten. En tijdens vakanties hebben we een leuk dagprogramma, vaak met uitstapjes in de omgeving. Je kind hoeft zich niet te vervelen.

  • Hoe zit het met de hygiëne op de locatie?

    Elke locatie heeft werkafspraken rondom gezondheid en hygiëne, gebaseerd op de specifieke situatie van de locatie. Deze werkafspraken zijn gebaseerd op de richtlijnen van het landelijk centrum Hygiëne en Veiligheid. Hierin staan onder andere afspraken over schoonmaken, handen wassen, voeding bereiden en omgaan met ziekte. Wil je hier meer over weten voor de locatie van jouw kind? Neem dan contact op met de locatiemanager.