Onze experts aan het woord

Sandra Verschuren, Kwaliteitsmanager

"Ik adviseer locatiemanagers over de voeding; mijn achtergrond als diëtist komt hierbij goed van pas."

"Kinderen drinken bij ons geen zoete drankjes, maar water, thee en melk. Ik geef bijvoorbeeld tips om het aantrekkelijker te maken om water te drinken. Zoals: doe schijfjes citroen of muntblaadjes in de waterkan. En gebruik kannen met een kraantje waarmee kinderen zelf water kunnen tappen. Kinderen doen dit graag zelf.

Nieuwe smaken leren kennen vinden we heel belangrijk. Bijvoorbeeld mango of radijs proeven. Dit leidt soms tot gekke gezichten bij kinderen, maar ook tot de vraag: mag ik er nog één?

Het maakt mij vrolijk als ik kinderen met aandacht een mandarijntje zie pellen. Kinderen smeren ook als het even kan hun eigen brood. Dit vergroot hun gevoel van zelfstandigheid. En op verschillende locaties serveren we warme maaltijden. Kinderen eten bijna altijd alles op: samen eten is gezellig!”

Marit Geurts, pedagogisch coach

"Ik ben pedagogisch coach en houd me bezig met de pedagogische kwaliteit".

"In overleg met de locatiemanager en het team kijk ik waar behoefte aan is op de locatie.

Het is goed als er af en toe iemand meekijkt op de groep. Niet om het persoonlijk functioneren te beoordelen, maar om te zien of bijvoorbeeld de communicatie anders kan. Ik observeer dan: maken de pedagogisch medewerkers echt contact, volgen ze het kind, stimuleren ze de ontwikkeling? Ontstaan er leuke gesprekjes aan tafel?

Mijn bevindingen bespreek ik met de pedagogisch medewerker of met het team. Ik vind het heel leuk om mijn collega’s zo gepassioneerd te zien werken. Ik zit al 10 jaar in het vak en zie nog steeds veel enthousiasme. Hier word ik rijker van, als mens en als coach."

Janneke van Lummel, Trainer

“Ik ben pedagoog en train de interactievaardigheden van onze pedagogisch medewerkers".

"Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar gaat gewoon om hoe ze met de kinderen omgaan. Hoe de pedagogisch medewerkers observeren, praten en luisteren. Uit recent onderzoek blijkt dat die interactie cruciaal is voor de ontwikkeling van kinderen. Ik kan er úren over praten!

Vroeger stond ik zelf ook ‘op de groep,’ dus ik kan uit mijn eigen ervaring putten bij de rollenspellen tijdens de trainingen. En soms film ik de medewerkers, dan kijken we samen naar de beelden. Wat is de situatie? Wat heb je gedaan? En kan dat anders? Beter?

Als ik vervolgens zie dat een pedagogisch medewerker een kind precies die puzzel aanbiedt die niet te makkelijk en niet te moeilijk is. Dat ze er eerst even bij gaat zitten en het kind het vervolgens zelf laat proberen. Of dat ze een ruzie in de poppenhoek oplost door de kinderen te vragen welke oplossing zij zien. Ja, dan voel ik me helemaal blij.”

Wendy Waterreus, Trainer

“Ik leer onze pedagogisch medewerkers hoe ze kinderen kunnen laten ontdekken".

Vroeger hadden veel kinderdagverblijven een pleintje met een zandbak. Dat was best saai. Nu richten we onze tuinen zo in, dat kinderen kunnen experimenteren. En dat is zoveel leuker!

Vaak zijn er houtsnipperpaden, struiken, een waterpomp en hutjes die het spannend maken. Soms is er een moestuin waarin kinderen met hun handen kunnen graven. Zo leren ze dat wortels uit de grond komen en niet uit de supermarkt.

Zo’n tuin vraagt om een nieuwe manier van begeleiden. Vindt een kind een pissebed onder een steen, dan bied je bijvoorbeeld een vergrootglaspotje aan. Kijk eens naar zo’n diertje, hoeveel pootjes heeft het? Kun je het natekenen? Op deze manier brengen we ze verwondering bij voor de natuur. En ja, ze worden soms vies in de tuin. Maar elke vlek is een hersenverbinding: als je niet vies wordt, kun je niet ontdekken!”