Veelgestelde vragen

Aanmelden en plaatsing

  • Mag ik eerst een kijkje komen nemen?

    Natuurlijk, je bent van harte welkom! Hier kan je direct een rondleiding aanvragen. De locatiemanager neemt vervolgens binnen 2 werkdagen contact met je op om een afspraak te maken. We laten je heel graag rondkijken en kennismaken met onze medewerkers.

  • Wat kan ik verwachten bij een rondleiding?

    Je bent van harte welkom om een kijkje bij ons te komen nemen. Een rondleiding duurt een half uur tot een uur. De locatiemanager laat je graag de locatie en groepen zien, zodat je er een gevoel bij krijgt. Ook neemt de locatiemanager de tijd om al jouw vragen te beantwoorden.

  • Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

    Vul je gegevens in op het inschrijfformulier. Binnen 2 werkdagen na je aanmelding krijg je een aanbod op basis van jouw wensen.

  • Wat is het verschil tussen de verschillende pakketten voor kinderopvang?

    Het standaardpakket bestaat uit opvang tijdens 40 schoolweken én vakantieopvang tijdens schoolvakanties (12 weken per jaar, zoals vastgesteld door het Ministerie van OCW).

     

    Het schoolwekenpakket bestaat uit opvang tijdens 40 schoolweken. Tijdens de schoolvakanties gaat je kind niet naar de opvang.

     

    Het 48-wekenpakket bestaat uit opvang tijdens 40 schoolweken én opvang tijdens 8 vakantieweken. Je kind gaat dan 4 weken per jaar niet naar de opvang.

     

    Het vakantiepakket is handig als je alleen opvang nodig hebt tijdens de schoolvakanties (12 weken per jaar, zoals vastgesteld door het Ministerie van OCW).

     

    Je kunt er ook voor kiezen om tijdens de 40 schoolweken alleen voorschoolse opvang af te nemen of alleen tussenschoolse opvang.

     

    Voor de peuterspeelzalen hebben we het standaardpakket peuterspeelzaal. Alleen tijdens de schoolweken gaat je kind naar de peuterspeelzaal.

     

    Passen de pakketten hierboven niet helemaal bij je, kies dan voor een standaardpakket Flex of aanvullende flexibele opties. Hoe dat eruit ziet, verschilt per persoon, locatie en soort opvang. Neem contact op met de locatiemanager om je wensen te bespreken en samen tot een oplossing te komen die bij jou past.

  • Hoe lang van tevoren weet ik of er plek is voor mijn kind?

    Wij doen onze uiterste best om je direct een plek te bieden. Is er toch geen plaats vrij op de dagen of locatie die je wilt, dan bellen we je om de alternatieven te bespreken.

  • Is er een wachtlijst? Zo ja, wanneer hoor ik of er plek is voor mijn kind?

    Natuurlijk ben je per direct welkom. Maar er moet dan wel een plekje vrij zijn in de groep. Is er toch geen plek op de dagen die je in gedachten hebt of op de locatie die je hebt uitgekozen, dan bellen we je om de andere opties te bespreken. Zodra er een plek vrij komt, hoor je van ons.

  • Wanneer krijg ik een bevestiging?

    Een ontvangstbevestiging van je aanmelding krijg je meteen nadat je het inschrijfformulier hebt verstuurd. De locatiemanager neemt dan contact met je op. Samen bespreek je jouw wensen en jullie maken een afspraak voor een rondleiding. Heb je alles gevraagd wat je wil weten? Dan sturen we je zo snel mogelijk de overeenkomst voor kinderopvang toe. 

  • Wanneer is het intakegesprek?

    Een paar weken voor de startdatum van de opvang nodigt de locatiemanager je uit voor het intakegesprek. Dan praten we verder over praktische zaken, zoals het ritme van je baby, voeding en wendagen. Je kunt al je wensen bespreken. En we vertellen hoe het er aan toe gaat op het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang.

  • Hoe kan mijn kind wennen?

    Tijdens het intakegesprek bespreken we wat voor jouw kind de beste manier is om te wennen. Je kunt bijvoorbeeld eerst samen komen kennismaken met de pedagogisch medewerkers en de baby’s of kinderen. Daarna kan je kind een paar keer enkele uurtjes meedraaien om langzaam te wennen. Voor baby’s voelt het vaak meteen vertrouwd in de armen van onze lieve medewerkers. En de oudere kinderen vinden al snel vriendjes om mee te puzzelen, de tuin te ontdekken of een grappige groente te proeven. Dat is leuk, maar kan ook best spannend zijn! Onze pedagogisch medewerkers maken tijd om je kind extra te observeren, te laten wennen aan het ritme en even te knuffelen als hij daar behoefte aan heeft.

  • Wordt er rekening gehouden met het thuisritme van mijn baby?

    Ja. We horen graag wanneer je baby eet en slaapt, zodat hij snel kan wennen aan zijn nieuwe situatie. En zijn er andere dingen waar wij rekening mee kunnen houden? Dan horen we dat graag.

  • Hoe kan ik een uitbreiding of wijziging van de opvang van mijn kind doorgeven?

    Bespreek je wensen met je locatiemanager. Dat kan op locatie als je je kind brengt of weer ophaalt, telefonisch op een moment dat jou goed uitkomt, of online via het contactformulier.

  • Hoe verleng ik het opvangcontract voor mijn kind(eren)?

    Als je kind niet direct na zijn vierde verjaardag naar school gaat, of als hij is blijven zitten en ook na zijn twaalfde nog naar de buitenschoolse opvang gaat, is het mogelijk om je contract te verlengen. Gebruik hiervoor het contactformulier. De locatiemanager neemt graag de mogelijkheden met je door. Natuurlijk kun je de verlenging ook persoonlijk of telefonisch doorgeven aan je locatiemanager. Kijk op de locatiepagina bij contactgegevens voor het telefoonnummer van jouw locatie.

  • Van kinderdagverblijf naar de buitenschoolse opvang. Moet ik mijn kind opnieuw aanmelden?

    We nemen al ruim voordat je kind naar school gaat contact met je op. Dan bespreken we de mogelijkheden voor de buitenschoolse opvang met je. Daarna sturen we je een nieuwe overeenkomst op en is het geregeld.

  • Moet ik mijn tweede kind apart inschrijven?

    Ja, een tweede of volgend kind schrijf je altijd apart in. Elk kind krijgt bij plaatsing een ‘eigen’ opvangovereenkomst.

  • Kan ik mijn kind een dagje extra brengen?

    Ja, dat kan als er die dag plek is in de groep. Een telefoontje is voldoende: de locatiemanager weet precies wat de mogelijkheden zijn. Voor de kosten van deze extra dag opvang krijg je een extra factuur.

  • Kan ik ook een dagje ruilen?

    Ook dat kan, onder bepaalde voorwaarden. Zo moet er natuurlijk wel een plekje vrij zijn op de groep die dag. Je leest er alles over in ons ruilbeleid.

  • Wij gaan binnenkort op vakantie. Hoe moet ik dit doorgeven en hoe vind ik dit terug op mijn factuur?

    Komt je kind (een tijdje) niet? Geef dit dan persoonlijk of telefonisch door aan één van de medewerkers van je locatie. Hoe eerder, hoe beter, want dan kunnen we zijn plek aan iemand geven die juist een dagje extra wil komen. Restitutie van de kosten voor niet gebruikte vaste dagen is niet mogelijk.

  • Wat moet ik doen als mijn kind een dagje niet kan komen?

    Als je kind ziek is, een lang weekend bij opa en oma gaat logeren of om een andere reden een dagje niet komt, geef dit dan persoonlijk of telefonisch door aan één van de medewerkers van je locatie. Hoe eerder, hoe beter, want dan kunnen we zijn plek aan iemand geven die juist een dagje extra wil komen.

  • Wat is de opzegtermijn?

    Je kunt ons elke dag van de maand laten weten dat je wilt stoppen met de kinderopvang. De opzegtermijn is 1 maand. Ook bij een vermindering van de opvang geldt deze opzegtermijn.

  • Hoe zeg ik de opvangovereenkomst op (vóór de einddatum)?

    Bespreek je wensen altijd met de locatiemanager. Als je toch besluit op te zeggen, bijvoorbeeld omdat je verhuist, doe dat dan schriftelijk. Bijvoorbeeld via dit contactformulier of per post naar de locatie. Vergeet niet dat er een opzegtermijn is van 1 maand.

  • Wanneer stopt de opvangovereenkomst?

    De overeenkomst voor kinderdagopvang eindigt automatisch op de laatste dag van de maand waarin je kind 4 jaar wordt. Voor de buitenschoolse opvang is dit op de laatste dag van de maand waarin je kind 13 jaar wordt. Een andere einddatum kan natuurlijk ook, zolang je rekening houdt met de opzegtermijn van minimaal 1 maand. Laat het ons weten via het contactformulier, dan passen we het aan.

  • Kan er van de opzegtermijn afgeweken worden?

    De opzegtermijn van 1 maand staat vast. Hier heb je voor getekend in de overeenkomst.

  • Digitale handtekening zetten of met inkt de overeenkomst tekenen?

    Bij Smallsteps regel je veel online op het een moment dat jou uitkomt, bijvoorbeeld digitaal ondertekenen van je overeenkomst met Smallsteps. Je krijgt een email met de overeenkomst en een link naar ondertekenen.nl. Je ontvangt daarna direct een bevestiging. Digitaal ondertekenen is dus snel, gemakkelijk én beter voor het milieu. Via de ondertekenservice van ondertekenen.nl zet je veilig en snel je handtekening onder de overeenkomst. Je privacy wordt gewaarborgd, je gegevens zijn alleen in te zien door Smallsteps. 

    Bekijk de veelgestelde vragen over digitaal ondertekenen 

Betalingen en facturen

  • Ik heb een vraag over betalingen en facturen.

    Wat je vraag ook is, bel gerust! Wij helpen je graag verder. Op werkdagen zijn we van 08.30 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 074 - 240 55 77. Houd je relatienummer bij de hand (die staat bijvoorbeeld op je factuur), zodat we snel inzicht hebben in je situatie.

  • Hoe ontvang ik de factuur?

    De factuur ontvang je maandelijks per e-mail. Wil je dit e-mailadres wijzigen? Laat het ons weten via het contactformulier.

  • Automatische incasso of zelf overmaken?

    De meeste ouders/verzorgers geven ons een machtiging voor een automatische incasso. Zonder deze machtiging kunnen we de kosten voor de kinderopvang niet van je rekening afschrijven. Het voordeel van automatisch betalen is dat je altijd op tijd betaalt, zonder dat je er aan hoeft te denken. Maak je het bedrag liever zelf over? Dat kan natuurlijk ook. Als je vragen hebt over betalingen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder.

  • Hoe kan ik mijn automatische machtiging intrekken?

    Je kunt via het contactformulier doorgeven dat je de automatische machtiging wilt intrekken. Zorg wel voor tijdige betaling van de facturen, bijvoorbeeld met een periodieke overschrijving via je bank. Als je vragen hebt over betalingen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder.

  • Het bedrag dat van mijn rekening is afgeschreven, komt niet overeen met het bedrag op de factuur. Hoe kan dit?

    Soms wijkt het bedrag af doordat:

    • Je een extra dag kinderopvang hebt afgenomen. De kosten hiervoor verwerken we wel in de maandelijkse afschrijving, maar niet in de factuur. Je krijgt hiervoor een extra factuur.
    • Je nog een openstaande rekening hebt. Het openstaande bedrag verwerken we in de automatische afschrijving van de eerstvolgende maand.

    Kun je niet achterhalen waarom het bedrag afwijkt van de factuur? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We zoeken het graag voor je uit.

  • Ik kan nu niet betalen. Is er een betalingsregeling mogelijk?

    Als je wel wilt, maar niet kunt betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice via 074 - 240 55 77. We helpen je graag verder met een regeling om oplopende achterstanden te voorkomen.

  • Krijg ik een jaaropgave van de kinderopvangkosten?

    Ja, aan het begin van elk kalenderjaar sturen wij je automatisch de opgave van het voorgaande jaar per e-mail.

  • Het aantal opvanguren op de factuur komt niet overeen met het aantal uren dat mijn kind werkelijk naar de opvang is geweest. Hoe kan dit?

    Wij factureren op basis van de overeenkomst. Daarin staan de uurprijs en het gemiddeld aantal (vaste) opvanguren per maand. Als je kind ziek is geweest, een lang weekend uit logeren of op vakantie, dan kunnen we dat bedrag niet restitueren.

  • Waarom is het bedrag van de creditnota niet teruggestort op mijn rekening?

    Het bedrag dat je nog tegoed hebt, verrekenen we met je openstaande rekening. Als er geen openstaande rekening is, storten we het tegoed op de derde dinsdag van de maand op je rekening. Als je het liever eerder ontvangt, dan horen we het graag.

    Is er iets anders aan de hand? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 074 - 240 55 77. We zoeken het graag voor je uit.

  • Ik krijg betalingsherinneringen voor een bedrag dat de gemeente zou moeten betalen. Wat nu?

    Het is mogelijk dat de gemeente ons nog niet heeft betaald. Maak je je zorgen, neem dan gerust even contact op met de klantenservice, zodat we samen kunnen uitzoeken wat er aan de hand is. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur kun je ons bereiken via telefoonnummer 074 - 240 55 77.

  • Ik heb een andere vraag over betalingen en facturen.

    Wat je vraag ook is, bel gerust! Wij helpen je graag verder. Op werkdagen zijn we van 08.30 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 074 - 240 55 77. Houd je relatienummer bij de hand (die staat bijvoorbeeld op je factuur), zodat we snel inzicht hebben in je situatie.

Kinderopvangtoeslag

  • Hoe kan ik mijn kinderopvangtoeslag berekenen?

    Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming van de overheid in de kosten die ouders maken voor kinderopvang. Deze overheidsbijdrage is afhankelijk van het inkomen van de ouders. De Belastingdienst keert de toeslag uit. Op de website van de Belastingdienst vind je uitgebreide informatie over de kinderopvangtoeslag. Wil je direct weten wat jouw netto kosten zijn voor kinderopvang? Maak dan een proefberekening op de website van de Belastingdienst.

  • Ik ben werkloos geworden, moet ik nu mijn kinderopvang stopzetten?

    Als je werkloos wordt, heb je (onder bepaalde voorwaarden) nog 6 maanden recht op kinderopvangtoeslag. Het is mogelijk om deze periode langer te rekken, door je dagen te spreiden. Stel dat je kind altijd 3 dagen per week naar de opvang ging. Dan kan hij ook de 6 maanden nadat je werkloos bent geworden nog 3 dagen per week naar de opvang gaan en krijg je de kinderopvangtoeslag die je gewend was. Maar je kunt er ook voor kiezen om hem de eerste zes maanden 2 dagen per week te brengen en de maanden daarna 1 dag per week. Let op: je moet de dagen wel opmaken binnen het lopende kalenderjaar. Je leest hier meer over op de website van de Belastingdienst.

  • Wat is het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)?

    In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) staan alle kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, peuterspeelzalen, gastouderbureaus en gastouders, die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet Kinderopvang. Je hebt alleen recht op kinderopvangtoeslag als je gebruik maakt van kinderopvang uit het LRKP.

  • Waar vind ik het LRKP-nummer van de kinderopvang?

    Het LRKP-nummer (LRKP staat voor Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen) van jouw Smallsteps locatie kun je op twee plekken vinden:

    1. In het LRKP-register kun je het nummer opzoeken. Je hoeft daar alleen de naam van de locatie en de plaatsnaam in te vullen.

    2. Het LRKP-nummer staat ook op de webpagina van jouw locatie, onder ‘Contact‘.

Diversen

  • Hoe gaat het ophalen van school?

    Kinderen worden op verschillende manieren opgehaald van school: lopend, met de stint of met een busje. Oudere kinderen lopen vaak met hun vriendjes naar de locatie.

  • Waar kan ik post naartoe sturen?

    Smallsteps werkt steeds meer digitaal. Via deze links vind je postadresgegevens voor als je toch iets wilt opsturen:

    • Postadres klantenservice: Demmersweg 76, 7556 BN Hengelo
    • Zoek het postadres van mijn Smallsteps-locatie
  • Hoe kan ik een klacht indienen?

    We doen er alles aan om je kind zorgzaam op te vangen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Aarzel dan niet om ons dat te laten weten. Waar je klacht ook over gaat, samen komen we vast tot een oplossing.

    In onze Klachtenprocedure en ons Klachtenreglement lees je hoe we omgaan met klachten.

  • Hebben de groepen vaste medewerkers?

    Ja, kinderen komen in vaste groepen met vaste pedagogisch medewerkers.

  • Bieden jullie veel buitenactiviteiten aan?

    Op de locaties is er altijd iets te doen en te beleven. Je kind komt eerst even rustig bij van de schooldag. Daarna kunnen de kinderen naar buiten voor een potje voetbal. Of we gaan tuinieren of de dieren eten geven. De pedagogisch medewerkers bruisen van de ideeën voor binnen en buiten. En tijdens vakanties hebben we een leuk dagprogramma, vaak met uitstapjes in de omgeving. Je kind hoeft zich niet te vervelen.